کد مطلب:278554 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:219

گفتار ما
هر چند تمام این روایات در صدد توضیح معنی كلمات «قائم»، «منتظر»، و «مهدی» هستند اما هر كدام معنایی جدا از معنای ذكر شده در روایات دیگر را بیان می كنند ولی در عین حال با اندكی دقت معلوم می شود كه بین این معنیهای متعدد و مختلف منافاتی وجود ندارد.

شایسته است خواننده محترم در بعضی عبارات حدیث اول دقت بیشتری به خرج دهد؛ عبارت «لانه یقوم بعد موت ذكره و ارتداد اكثر القائلین»، «او پس از اینكه یاد و نامش از میان می رود و بیشتر معتقدان به او از دین و اعتقاد به آن حضرت بر می گردند قیام می كند» كه در توضیح معنی قائم آمده است، و عبارت «فینتظر خروجه المخلصون»، «دینداران و خداجویان ناب منتظر خروج او می مانند» كه در توضیح معنی منتظر آمده است، از عبارات شایسته دقت و تفكر هستند. [1] .


[1] طول كشيدن بيش از انتظار زمان غيبت حضرت مهدي عليه السلام، گسترش بي حد و حساب ظلم و فساد در عالم و به لب آمدن جانها، كار را به جايي مي رساند كه حتي متدينين و معتقدان به امامت حضرت مهدي، نااميد شوند و بگويند اگر مهدي وجود داشت بايد ظاهر مي شد پس معلوم مي شود خبري نيست. در اين جاست كه از ايمانهاي معمولي واخلاص مخلصين (با كسره لام) هم كار چنداني ساخته نيست و فرياد متي نصرالله از همه بلند است و بايد به اخلاص مخلصين (با فتح لام يعني كساني كه خدا خالصشان كرده و جايي براي غير خدا در دلشان نيست) پناهنده شد و از افتادن در گرداب هلاكت و ارتداد رهايي يافت. شايد يكي از انگيزه هاي ترغيب مولف محترم به تفكر بيشتر، همين مطلب باشد.مترجم.